Reserveer
Tip:1 De 7 Gouden Voedingstips van Personal Training Paintsil uit Arnhem | PTPaintsil nieuws
 

Tip:1 De 7 Gouden Voedingstips van Personal Training Paintsil uit Arnhem

« Terug naar archief  |  Publicatiedatum: Vrijdag 10 Augustus 2012

Tip:1 De 7 Gouden Voedingstips van Personal Training Paintsil uit Arnhem

  

De 7 Gouden Voedingstips

Tip 1: Eet om de 2,5 tot 3 uur kleinere hoeveelheden voedsel

Wanneer we eten dan verhoogd dit de stofwisseling doordat het lichaam harder moet gaan werken om het binnengekomen voedsel te verteren. Daarnaast verhoogt het eten het bloedsuikergehalte. De mate waarin dit gebeurd is afhankelijk van de hoeveelheid en soort voeding die ingenomen wordt. Hierover later meer bij tip 4. Wanneer we 3 grote maaltijden eten per dag dan krijgen we een behoorlijke toename van het bloedsuikergehalte. Het risico hiervan is dat we hierdoor een overreactie krijgen van de alvleesklier die er dan voor zorgt dat er (te) veel insuline afgegeven wordt aan het bloed. Insuline is het hormoon dat er voor zorgt dat de suikers opgeslagen worden als glycogeen in actief weefsel (spierweefsel). De grote hoeveelheid afgifte van insuline zorgt dan dus ook weer voor een snellere daling van het bloedsuikergehalte, waardoor men weer sneller honger krijgt. Dit wordt ook wel “schijnhonger” genoemd. Om deze schijnhonger te voorkomen en er voor te zorgen dat de stofwisseling (de motor), de hele dag op een verhoogd niveau werkt is het verstandig om, om de 3 uur kleinere hoeveelheden voedsel te nuttigen. Het is raadzaam om 3 hoofdmaaltijden te eten en tussen deze maaltijden een gezonde snack.

Daarnaast heeft dit voor veel mensen een gunstig effect op de vetverbranding. Zoals je waarschijnlijk wel weet of ervaren hebt is vet een energieleverende nutriënt die veel energie bevat maar moeilijker gebruikt kan worden als brandstof. Veel mensen met overgewicht hebben een stofwisselingsstoornis. Deze stofwisselingsstoornis houdt in dat het lichaam minder gevoelig wordt voor de werking van het hormoon “insuline”. Dit heeft als gevolg dat het lichaam moeite heeft om de suikers uit het bloed op te slaan als glycogeen. Hoge bloedsuikerwaarde in het bloed brengen gezondheidsrisico’s met zich mee. Het lichaam reageert hierop door meer insuline af te geven. Echter wat ook gebeurd is dat er met behulp van het hormoon “insuline” triglyceride gemaakt wordt wat als vet opgeslagen wordt. Insuline heeft tevens nog een nadelig effect ten opzichte van de vetverbranding. Hoe hoger de insulinewaarde in het bloed des te moeilijker het wordt om vetten te gebruiken als brandstof. Wanneer we dus minder maar grotere hoeveelheden eten vertraagt dit dus ook de vetstofwisseling.

Het eten om de drie uur is ook een goede controle voor jezelf om te evalueren waarom je eet. We kunnen namelijk een onderscheidt maken tussen fysiologische honger (ook wel buikhonger genoemd) en emotionele honger (ook wel hoofdhonger genoemd). Wanneer we een maaltijd gegeten hebben en binnen 3 uur weer gaan eten, dan doen we dit meestal om de emotionele honger te bevredigen. Het kan ook zijn dat we voedingsmiddelen gegeten hebben die voor snelle en sterke stijging van het bloedsuikergehalte zorgen. Dan spreken we weer over schijnhonger. Het is dan goed om te kijken en te evalueren wat je gegeten hebt en daar eventuele veranderingen in aan te brengen. Sommige mensen zijn zo gewend aan hun huidige voedingsgewoonten dat ze zelf het verschil niet meer weten tussen hoofd en buikhonger. Deze methode leert mensen dus ook weer hun fysiologische honger te herkennen. Ik ben er van overtuigd dat niemand overgewicht heeft gekregen door de fysiologische honger te stillen.

Lawrence Paintsil

Personal Training Paintsil Arnhem
Gewichtsconsulent

 

 

 

Nieuws

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws!



Openingstijden

Ma / Di / Wo / Do / Vr :

09:00u tot 11:00u en 18:00u tot 21:30u

Di & Za : Bootcamp

Zo 9:15u - 11:45u

Tijdens vakantie en feestdagen hebben 
wij aangepaste openingstijden.
Dit staat aangegeven op het lesrooster.